tisdag 21 oktober 2014

Konfliktanalys Rwanda - Beatrice, Edessa, Maria U, Elin, William

  1. Situation. Vad hände?
  • Vid valet 1959 mördades flera tusen Tutsier.
  • 1990 den första 1 oktober invaderade rebellgruppen RP Uganda baser vilket ledde till att ett blodigt inbördeskrig bröts ut.
  • I Uganda 1985 bildades den tutsidominerade rebellrörelsen RP
  • Den 6 april blev Rwandas president Juvénal Habyarimanas flygplan nerskjutet när det var på väg att landa i Rwandas huvudstad Kigali.
  • Tutsirebellerna fick skulden och hutunationalisterna startade omedelbart sina attacker mot tutsibefolkningen.
  • Folkmord utbröt 6 april 1994
  • 800 000 tutsier omkom
  • Två miljoner tutsier flydde
  • Kvinnor och flickor våldtogs.
  • Det slutade i mitten av juli 1994

Aktörer: Vem har resurserna?

  • Vad krävs?
  • Politisk makt
  • Ett sätt att sprida propaganda. Det fanns en radiostation som uppmanade hutuer att döda tutsier genom rasistisk propaganda.
  • Hat mellan de två folkgrupperna
  • Resurser t.e.x. pengar och vapen
  • Planering av massmordet

Aktörer?
  • Hutuerna
  • Tutsierna
  • Milisgruppen (Hutu nationalistisk grupp)
  • FN (Förenta Nationerna)
  • MRND (Kristdemokratiskt regeringsparti)
  • Frankrike (skickade vapen till Hutuerna, och deltog i massmordet)
  • RPF (Rwandas patriotiska front)
  • RTLM (radiostation i Rwanda som uttalade hatkampanjer och rasistisk propaganda som uppmanade hutuer att döda tutsier)
Folkmordet orsakades främst av Milisgruppen, MRND med stöd från regering och militärens ledande personer.
Mål?
  • Utrota en folkgrupp (Tutsier)
  • Dem hade ont om resurser och efter folkmordet skulle dem får mer av detta.
  • Hutuer ville bli den ledande folkgruppen i Rwanda

Medel?
  • Propaganda
  • Vapen

2.                            Orsaker: Varför?
Individnivå:
  • Rwandas president Juvénal Habyarimanas flygplan blev nedskjutet och han dog.
  • Premiärministern Agathe Uwilingiyimana mördades även hon

Gruppnivå:
  • Hatet mellan hutuerna och tutsierna
  • Hutuerna ville ha makt

Samhällsnivå:
  • Demokrati, Republik
  • Två olika grupper

Mellanstatlig nivå:
  • Frankrike gick in och bidrog med vapen till Hutuerna
  • FN var inblandad

Systemnivå:
  • Orättvisor.
  • Hämnd


3.                            Konsekvenser
Individnivå:
  • Död, rädsla


Gruppnivå:
  • Större hat mellan grupperna.

Samhällsnivå:
  • Jobb försvann och folk blev arbetslösa.
  • Ekonomin blev lidande.

Mellanstatlig nivå:
  • Folk flyttade till grannländerna.

Systemnivå:
  • Ekonomin förstördes då folk flyttade till grannländerna.


4.                            Åtgärder:
Militära åtgärder och bättre säkerhetssystem.

FN kunde ha ingripit tidigare och mer effektivt.
Folkrätten och människors lika rättigheter kunde ha förbättrats långt innan.

1 kommentar:

  1. Beatrice, Edessa, Maria U, Elin, William
    Löpande text
    1) Jag saknar en beskrivande karta!
    2) Situation: Bra. Historiken kort, tar inte upp bakomliggande orsaker. Hopp i den kronologiska ordningen. Vilken folkgrupp tillhörde presidenten? Vilken folkgrupp hade regeringsmakten? Vilken folkgrupp styrde över armén?
    3) Under rubriken ”Vem hade resurserna?” diskuterar ni inte frågan? Ni har tagit med frågor som ni inte besvarar eller kanske är det så att frågan ”Vad krävs?” är en underrubrik och det som följer är svaren!
    4) Aktörer: Mycket bra identifierade men varför skriver ni inte någonting av betydelse om några av dessa aktörer?
    5) Mål: Bra identifierade!
    6) Medel: Bra identifierade!
    7) Orsaker:
    o Individnivå: Ni tar upp mordet på presidenten och premiärministern men ni låter bli att ta upp alla individer som levde under ett orättvist förhållande och alla individer som ville bevara systemet!
    o Gruppnivå: Bra!
    o Mellanstatlig nivå: Ni tar upp Frankrike och FN men ni skriver inte på vilket sätt det senare var en orsak! Och ni tar inte upp Belgien.
    o Samhällsnivå: Ni har skrivit tre begrepp men det inte finns något sammanhang i det hela! Fanns demokrati eller saknades den? Står demokrati och republik som motsatser eller komplementer till varandra? Vilken roll hade de två olika grupperna?
    o Systemnivå: Även här har ni använt er av ”tvåbegreppssystemet”! Vad menar ni med dessa begrepp? Vad har ”hämnd” med samhällssystemet att göra? Vad hade landet för ekonomiskt system? Vilka eventuella problem fanns i samband med produktionen?
    8) Konsekvenser:
    o Individnivå: Ni skriver ”Död, rädsla”. Förklara! Var det bara så? Blev inte en del mördare? Blev inte drabbade av morden?
    o Gruppnivå: Ni skriver: ”Större hat mellan grupperna”. Var det bara det som blev konsekvensen av folkmordet? Hur påverkades grupperna?
    o Samhällsnivå: Hur påverkades befolkningsstrukturen? Vad hände med produktionen? Hur stor del av befolkningen utvandrade?
    o Mellanstatlig nivå: Ni skriver ”Folk flyttade till grannländerna.” Hur påverkades dessa länder? Hur påverkades FN?
    o Systemnivå: Ni skriver: ”Ekonomin förstördes då folk flyttade till grannländerna.” Vad menar ni? Kan ”Ekonomin” förstöras? Vad blev konsekvensen för landets styrelse? Hur påverkades marknadsekonomin?
    9) Åtgärder:
    o Vad menar ni med ”Militära åtgärder”? Vem skulle ingripa? När skulle detta ske?
    o Är det enbart ”Förebyggande åtgärder” ni har tagit upp?

    SvaraRadera