- Situation. Vad hände?
- Vid
valet 1959 mördades flera tusen Tutsier.
- 1990 den första 1 oktober invaderade
rebellgruppen RP Uganda baser vilket ledde till att ett blodigt
inbördeskrig bröts ut.
- I
Uganda 1985 bildades den tutsidominerade rebellrörelsen RP
- Den
6 april blev Rwandas president Juvénal Habyarimanas flygplan nerskjutet
när det var på väg att landa i Rwandas huvudstad Kigali.
- Tutsirebellerna
fick skulden och hutunationalisterna startade omedelbart sina attacker mot
tutsibefolkningen.
- Folkmord
utbröt 6 april 1994
- 800
000 tutsier omkom
- Två
miljoner tutsier flydde
- Kvinnor
och flickor våldtogs.
- Det
slutade i mitten av juli 1994
Aktörer: Vem har
resurserna?
- Vad krävs?
- Politisk
makt
- Ett
sätt att sprida propaganda. Det fanns en radiostation som uppmanade hutuer
att döda tutsier genom rasistisk propaganda.
- Hat
mellan de två folkgrupperna
- Resurser
t.e.x. pengar och vapen
- Planering
av massmordet
Aktörer?
- Hutuerna
- Tutsierna
- Milisgruppen
(Hutu nationalistisk grupp)
- FN
(Förenta Nationerna)
- MRND
(Kristdemokratiskt regeringsparti)
- Frankrike
(skickade vapen till Hutuerna, och deltog i massmordet)
- RPF
(Rwandas patriotiska front)
- RTLM
(radiostation i Rwanda som uttalade hatkampanjer och rasistisk propaganda
som uppmanade hutuer att döda tutsier)
Folkmordet orsakades främst
av Milisgruppen, MRND med stöd från regering och militärens ledande personer.
Mål?
- Utrota
en folkgrupp (Tutsier)
- Dem
hade ont om resurser och efter folkmordet skulle dem får mer av detta.
- Hutuer
ville bli den ledande folkgruppen i Rwanda
Medel?
- Propaganda
- Vapen
2.
Orsaker: Varför?
Individnivå:
- Rwandas president Juvénal
Habyarimanas flygplan blev nedskjutet och han dog.
- Premiärministern Agathe Uwilingiyimana
mördades även hon
Gruppnivå:
- Hatet mellan hutuerna och tutsierna
- Hutuerna ville ha makt
Samhällsnivå:
- Demokrati, Republik
- Två olika grupper
Mellanstatlig
nivå:
- Frankrike gick in och bidrog med vapen
till Hutuerna
- FN var inblandad
Systemnivå:
- Orättvisor.
- Hämnd
3.
Konsekvenser
Individnivå:
- Död, rädsla
Gruppnivå:
- Större hat mellan grupperna.
Samhällsnivå:
- Jobb försvann och folk blev
arbetslösa.
- Ekonomin blev lidande.
Mellanstatlig
nivå:
- Folk flyttade till grannländerna.
Systemnivå:
- Ekonomin förstördes då folk flyttade
till grannländerna.
4.
Åtgärder:
Militära
åtgärder och bättre säkerhetssystem.
FN kunde ha ingripit tidigare och mer effektivt.
Folkrätten och människors lika rättigheter kunde ha förbättrats långt innan.
Folkrätten och människors lika rättigheter kunde ha förbättrats långt innan.
Beatrice, Edessa, Maria U, Elin, William
SvaraRaderaLöpande text
1) Jag saknar en beskrivande karta!
2) Situation: Bra. Historiken kort, tar inte upp bakomliggande orsaker. Hopp i den kronologiska ordningen. Vilken folkgrupp tillhörde presidenten? Vilken folkgrupp hade regeringsmakten? Vilken folkgrupp styrde över armén?
3) Under rubriken ”Vem hade resurserna?” diskuterar ni inte frågan? Ni har tagit med frågor som ni inte besvarar eller kanske är det så att frågan ”Vad krävs?” är en underrubrik och det som följer är svaren!
4) Aktörer: Mycket bra identifierade men varför skriver ni inte någonting av betydelse om några av dessa aktörer?
5) Mål: Bra identifierade!
6) Medel: Bra identifierade!
7) Orsaker:
o Individnivå: Ni tar upp mordet på presidenten och premiärministern men ni låter bli att ta upp alla individer som levde under ett orättvist förhållande och alla individer som ville bevara systemet!
o Gruppnivå: Bra!
o Mellanstatlig nivå: Ni tar upp Frankrike och FN men ni skriver inte på vilket sätt det senare var en orsak! Och ni tar inte upp Belgien.
o Samhällsnivå: Ni har skrivit tre begrepp men det inte finns något sammanhang i det hela! Fanns demokrati eller saknades den? Står demokrati och republik som motsatser eller komplementer till varandra? Vilken roll hade de två olika grupperna?
o Systemnivå: Även här har ni använt er av ”tvåbegreppssystemet”! Vad menar ni med dessa begrepp? Vad har ”hämnd” med samhällssystemet att göra? Vad hade landet för ekonomiskt system? Vilka eventuella problem fanns i samband med produktionen?
8) Konsekvenser:
o Individnivå: Ni skriver ”Död, rädsla”. Förklara! Var det bara så? Blev inte en del mördare? Blev inte drabbade av morden?
o Gruppnivå: Ni skriver: ”Större hat mellan grupperna”. Var det bara det som blev konsekvensen av folkmordet? Hur påverkades grupperna?
o Samhällsnivå: Hur påverkades befolkningsstrukturen? Vad hände med produktionen? Hur stor del av befolkningen utvandrade?
o Mellanstatlig nivå: Ni skriver ”Folk flyttade till grannländerna.” Hur påverkades dessa länder? Hur påverkades FN?
o Systemnivå: Ni skriver: ”Ekonomin förstördes då folk flyttade till grannländerna.” Vad menar ni? Kan ”Ekonomin” förstöras? Vad blev konsekvensen för landets styrelse? Hur påverkades marknadsekonomin?
9) Åtgärder:
o Vad menar ni med ”Militära åtgärder”? Vem skulle ingripa? När skulle detta ske?
o Är det enbart ”Förebyggande åtgärder” ni har tagit upp?