Michelle, Basma, Erika, Ramtha, Queen SA12SA
Rwanda konflikten!
Aktörer: Hutuer & Tutsier, Belgien, missionärer och administratörer som tyckte synd om hutuerna.
Bakgrund : Rwanda bestod av folkgruppen Hutuer och Tutsier. Hutuer var jordbruks folk i landet medans Tutsier vara hederfolk och det talade samma språk som Hutuer och hade samma region som Hutuer.
Under kolonialperioden förstärktes de rasistiska stereotyperna, främst att tutsier är långa och slanka medan hutuer är korta och tjocka. Kolonialmakten störde den tidigare maktbalansen baserad på hövdingar och underhövdingar, de ömsesidiga skyldigheterna i de traditionella patron–klientförhållandena omvandlades till ensidiga skyldigheter och etnisk identitet till klasskillnader. Den belgiska kolonialmakten befäste ras- och klassklyftan genom att införa identitetskort med etnisk tillhörighet angiven. Missnöjet bland hutu befolkningen ledde i november 1959 till uppror mellan tutsier och hutuer.
Orsaker: Befolkningen i Rwanda var uppdelad olika där ena parten hade mer makt en de andra vilket ledde till att hutuerna tyckte att det var orättvist att tutsierna hade för mycket makt. Tutsierna ville hämnas på grund av hur de tidigare hade blivit behandlade av hutuerna (att de fick skulden för den ekonomiska krisen i Rwanda) och ville eventuellt ha hutuernas mark. Dock kunde inte tutsierna ge sig på hutuerna förrän hutuernas president var ur vägen, så en dag omkom presidenten i en flykrasch och då såg tutsierna sin chans.
Konsekvenser: På grund av uppdelningen och de stora klyftorna bland folket växte ett folkmord ur krisen Miljön påverkades av granater som kastades, Människor kastades ner i sjön. Barnen fick gå i lumpen för att lära sig döda. Nästan en miljon hutuer och tutsier blev skjutna till döds och det pågick i nästan 100 dagar. De blev skjutna i sina hem framför hela familjen och många kvinnor blev våldtagna under kriget..
Åtegärder: De fanns inga särskilda åtgärder, allt slutade i ett enormt blodbad som pågick i 100 dagar. Båda stammarna försökte förlåta och komma över tragedin men det var väldigt svårt.
Vitagande åtgärder: För ett bättre slut på problematiken kunde de istället ha kommit överens och inskaffat lagar som gynnar bägge parterna när presidenten fortfarande var vid liv. Lagarna kunde förhoppningsvis förbjuda parterna från att starta krig mot varandra. Eller till och med enklare åtgärder så som att hutuerna kunde ha sagt förlåt för att skylla den ekonomiska skulden på tutsierna och tutsierna kunde helt enkelt förlåtit hutuerna och lämnat det till historien och gått vidare.
Information
Mål: Tutsierna ville ha statusen och pengarna? Hutuerna ville få lika mycket rättigheter som tutsier. Det gällde om makten, ifall tutsierna eller hutuerna skulle ha makten.
Sociala förhållanden:
· Tutsifamiljer började dominera och ses mer som dem med högre status(kungariken).
· Belgien styrde Rwanda fram tills 1960 med rasism, Under koloniperioden förstärktes rasistiska stereotyper.
· Tutsierna skapade militära arméer för att hålla reda på sina boskapshjordar och kunna dominera hutuerna.
· Id kort skapades för att igenkänna hutuer respektive tutsier.
· Folkmordet i Rwanda påminner väldigt mycket om folkmordet under andra världskriget med Hitler (judeutrotningen/ Rasism).
· Missionärer och administratörer började känna sympati och orättvisa för
hutuerna, dem tyckte att hutuerna skulle få mer makt.
· När Belgien lämnade styret stannade rasismen och hatet kvar och hutu-extremister mördade tutsier i planerade folkmord.
· Flygkraschen med Rwandas president à Det gällde om makten, ifall tutsierna eller hutuerna skulle ha makten.
· Hutuerna anföll tutsierna vilken tid på dygnet som helst.
· Soldaterna fick dra sig tillbaka efter dem 10 soldaternas död i början av folkmordet, ingen kunde skydda tutsierna.
· Barnen fick gå ”lumpen” och lära sig hur man dödar andra.
· Båda stammarna försöker förlåta och komma över tragedin men det är väldigt svårt.
Ekonomiska förhållanden:
· Tutsierna fick skulden för den ekonomiska krisen.
Ekologiska förhållanden:
· Kroppar i sjöar och grävde ner människor/lik i gropar (grävskoporna). Man kunde inte gräva ner så många lik så vissa fick ligga och förruttna.
· Inte begravt alla kroppar för att vi inte ska glömma folkmordet.
Orsak =
· Belgien styrde Rwanda fram till 1960 med rasism, Under koloniperioden förstärktes rasistiska stereotyper.
· Tutsierna fick skulden för den ekonomiska krisen.
· Internationellt behövde militärstyrka skickas in från utlandet för att stoppa dödandet.
Vidtagande åtgärder =
· De finns inga åtgärder men de slutade i ett enormt blodbad i 100 dagar.
· Båda stammarna försöker förlåta och komma över tragedin men det är väldigt svårt.
Andra åtgärden =
· De hade försökt kunna komma överens om makten.
Basma, Erika, Michelle, Queen, Ramtha
SvaraRaderaText
1) Namn finn. Bra!
2) En karta vore bra att ha med!
3) Aktörer: Jag saknar FN.
4) Bakgrund: Ni har börjat väldigt bra men ni släpper bakgrunden 1959. Ni lämnar 35 år utan att ha någon anledning att göra det! Det var mycket som hände under dessa 35 år.
5) Orsaker: Bra! Ni har missat att ta upp landets regering och armén. Vilka hade makten inom dessa viktiga samhällsorgan? Vem gav sig på vem, med vilka medel och varför?
6) Konsekvenser: Det ni har skrivit under denna rubrik är en del av det förfärliga händelseförloppet och inte konsekvenser av detsamma!
7) Åtgärder: Ni skriver: ”De fanns inga särskilda åtgärder, allt slutade i ett enormt blodbad som pågick i 100 dagar. Båda stammarna försökte förlåta och komma över tragedin men det var väldigt svårt.” Så var det inte! Det har funnits efterföljande åtgärder!
8) Vitagande åtgärder: Vad menar ni? Menar ni förebyggande åtgärder? I så fall är det OK!
9) Information: Vad menar ni med rubriken? Information om vad? Är det händelseförloppet ni beskriver? I så fall ska ni uttrycka er på rätt sätt!
10) Mål: Ni skriver: ”Tutsierna ville ha statusen och pengarna?” Återigen: Vad menar ni? Ställer ni en fråga eller är det ett påstående?
11) Sociala förhållanden: Bra!
12) Ekonomiska förhållanden: Mycket otillräckligt!
13) Ekologiska förhållanden: OK
14) Nu kommer tre rubriker med upprepade texter!
15) Ingenting om individer, grupper, mellanstatliga relationer, samhället och systemet.